Darina Tarcsiová, prof. PaedDr., PhD.,

profesorka na Katedre špeciálnej pedagogiky, Pedagogickej fakulty Univerzity Komenského. Venuje sa pedagogike sluchovo postihnutých a čiastočne aj pedagogike hluchoslepých. Prednáša, publikuje a výskumne, na národnej aj medzinárodnej úrovni, pracuje v oblasti špecifických komunikačných foriem osôb so stratou sluchu – posunkový jazyk, pomocné artikulačné znaky, prstová abeceda. Druhou oblasťou sú metódy vzdelávania využívajúce posunkový jazyk a téme bimodálneho bilingvizmus, teda ovládania a využívania hovoreného aj posunkového jazyka vo vzdelávaní aj v pracovnom a sociálnom uplatnení.
Je počujúce dieťa nepočujúcich rodičov (CODA dieťa) a preto sa angažuje aj v oblasti tlmočníkov posunkového jazyka a pôsobí ako koordinátor pre študentov so sluchovým postihnutím na Pedagogickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave.

Kontakt: tarcsiova@fedu.uniba.sk
Odkaz na doterajšiu publikačnú činnosť

Jana Lopúchová, Doc. PaedDr., PhD.,

docentka na Katedre špeciálnej pedagogiky Pedagogickej fakulty UK v Bratislave. Jej prioritnou oblasťou záujmu je pedagogika zrakovo postihnutých, pedagogika detí raného a predškolského veku, a digitálne technológie pre jednotlivcov so zdravotným znevýhodnením. Lonitudiálne sa venuje vedecko-výskumnej činnosti a tvorivej činnosti v daných oblastiach. ktorá zahŕňa vyše 200 domácich a zahraničných publikačných výstupov.
Bola hlavnou riešiteľkou dvoch KEGA projektov a participovala na ďalších viac ako 20 projektoch. Aktívne sa zúčastnila na množstve domácich a zahraničných vedeckých konferencií.
Na fakulte okrem funkcie koordinátorky pre študentov so špecifickými potrebami vykonáva aj funkciu prodekana pre rozvoj a vnútorný systém kvality.

Kontakt: lopuchova@fedu.uniba.sk
Odkaz na doterajšiu publikačnú činnosť

Margita Schmidtová, doc. Mgr., PhD.,

dlhoročná pracovníčka na Katedre špeciálnej pedagogiky a predtým na Základnej škole internátnej pre sluchovo postihnutých v Kremnici (učiteľka ZŠ, riaditeľka, a špeciálny pedagóg v špeciálnopedagogickej poradni).Okrem toho je prvou zakladateľkou štátneho a aj neštátneho Centra špeciálnopedagogického poradenstva v Kremnici a je jej  dlhoročnou riaditeľkou. Na PdF UK na Katedre špeciálnej pedagogiky zastrešovala oblasť  pedagogiky sluchovo postihnutých, hlavne auditívno-verbálne prístupy, sluchovú výchovu a vzdelávanie v inkluzívnych podmienkach. Je autorkou a spoluautorkou viac ako 130 publikačných výstupov, pričom za posledných 10 rokov spracovala Teóriu edukácie sluchovo postihnutých na primárnom stupni vzdelávania I. a II časť (2016), Špecifiká edukácie detí s poruchou sluchu  v ranom veku (2016), Rozvoj jazyka a reči u detí so sluchovým postihnutím (2017), Fonematické uvedomenie u detí a žiakov s poruchou sluchu (2019), Artikulácia správna výslovnosť nielen pre deti so sluchovým postihnutím (2020). Aktívne participovala aj na legislatívnej a koncepčnej práci v oblasti špeciálnopedagogického poradenstva a vzdelávania žiakov so ŠVVP.
V roku 2021 odišla do starobného dôchodku.


Kontakt: 
schmidtova@poradesntvo-kremnica.sk
Odkaz na doterajšiu publikačnú činnosť

 

Miroslava Tomášková, Mgr., Phd.

vyštudovala špeciálnu pedagogiku s užším zameraním na pedagogiku sluchovo postihnutých a poradenstvo. Momentálne pôsobí ako vedecký zamestnanec na Ústave špeciálnopedagogických štúdií na Pedagogickej fakulte UK v Bratislave. Predmetom jej záujmu v  doterajšej činnosti je diagnostika komunikácie žiakov s poruchou sluchu a podpora žiakov s poruchou sluchu v školskom prostredí. K oblasti vzdelávania žiakov s poruchou sluchu má veľmi blízko aj z toho dôvodu, že sama má poruchu sluchu. Navštevovala bežnú materskú, základnú aj strednú školu, čiže v riešení problematiky spoločného vzdelávania má aj osobnú skúsenosť a zainteresovanosť. 

Kontakt: tomaskova@fedu.uniba.sk

Ondrej Németh, Mgr., Phd.

dlhoročný pracovník na Katedre špeciálnej pedagogiky a na Základnej škole internátnej pre slabozrakých v Bratislave (zástupca riaditeľa, riaditeľ a učiteľ v špeciálnopedagogickej poradni). Okrem toho dlhé obdobie na čiastočný úväzok pôsobil v ŠPÚ Bratislava, kde sa venoval problematike špeciálnopedagogického poradenstva a problematike zrakovo postihnutých.
Je autorom vyše 100 publikačných výstupov, z ktorých najznámejšie sú Slabozrakosť ako pedagogický problém, Stručná história špeciálnopedagogického poradenstva na Slovensku, ako aj Základy špeciálnopedagogickej diagnostiky a špeciálnopedagogického poradenstva a Špeciálnopedagogický poradenský proces (spolu s doc. Biščo – Kastelovou, PhD.). Aktívne participoval aj na legislatívnej a koncepčnej práci – je autorom Koncepcie výchovy a vzdelávania zrakovo postihnutých (1993). Vo väčšinovej časti je autorom koncepcií špeciálnopedagogického poradenstva (1998, 2000) schválených MŠVVaŠ SR a Koncepcie špeciálnopedagogického poradenstva (2007) schválenej uznesením vlády SR č. 282 z 21. 3. 2007.
Za zásluhy o rozvoj komplexnej starostlivosti rezortu školstva o zdravotne postihnuté deti a mládež mu bola v roku 1992 udelená prezidentom republiky Medaila Jána Amosa Komenského.
V roku 2021 odišiel do starobného dôchodku.

Kontakt: nemeth.ondrej@gmail.com
Odkaz na doterajšiu publikačnú činnosť

Zuzana Juráneková, PaedDr., MBA

špeciálna pedagogička, pôsobí v Centre špeciálnopedagogického výskumu pri Ústave špeciálnopedagogických štúdií na Pedagogickej fakulte UK v Bratislave a zároveň na Základnej škole s materskou školou pre deti a žiakov so sluchovým postihnutím internátnej v Bratislave. Je odborníčka z oblasti pedagogiky sluchovo postihnutých, vzhľadom na svoje pôsobenie v praxi sa na vysokej škole zaoberá sa metodikou jednotlivých vyučovacích predmetov na 1.stupni základnej školy pre sluchovo postihnutých. Má skúseností s deťmi/žiakmi s poruchou sluchu, ktorí boli vzdelávaní v rozličných vzdelávacích prostrediach (špeciálna škola – bežná škola) a aktívne spolupracuje s rodičmi daných žiakov.

Kontakt: juranekova@fedu.uniba.sk

Prejsť na začiatok